En sak som är viktig när det är dags att ge sig ut i skog och mark är matsäcken. En vandring eller en bergsbestigning är ett ansträngande äventyr och du behöver se till att ta pauser med jämna mellanrum för att fylla på med energi. På så sätt kommer du orka mer och ha ett betydligt mycket bättre humör medan du är ute.

Mellanmål

Beroende på hur länge du kommer vara ute behöver du ett antal mellanmål. Om du ska vara ute flera dagar är en vettig utgångspunkt två mindre mellanmål och ett större per dag. De små mellanmålen kan vara en chokladkaka, ett gott wasa knäcke med pålägg eller vandringsklassikern russin plus nötter. De kan du äta medan du går för att få en liten boost på vägen. Det större mellanmålet kan bestå av frukt, fika och kaffe att intas direkt efter lunch.

Måltider

När du vandrar behöver du som alltid tre större mål mat per dag: frukost, lunch och middag. Om det bara är en dagstur kan du planera för en enklare lunch ute. Men om du är ute längre behöver du inta och tillreda alla mål längs vägen. Tänk på att planera så att det både blir variation i kosten, att maten är lätt att bära med sig och att den håller sig under hela perioden du är ute. Olika typer av frystorkad mat kan lyftas rejält om du har ett gott Wasa knäcke till, och kanske någon form av sås.

Se gärna till att portionsförpacka maten och göra andra förberedelser innan du ger dig iväg. Den erfarne vandraren vet med sig att man ofta är rejält trött när det väl blir dags att börja laga mat. Att då behöva hantera odiskade kärl och ett gytter av olika förpackningar är då definitivt ingenting som höjer stridsmoralen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.