Förbered utomhusaktiviteterna med löpband inomhus

Olika utomhusaktiviteter är olika krävande. En promenad med kompisarna eller ett lajv-event för en dag är inte lika ansträngande som en lång vandring eller en tävling i geocaching. Som med alla fysiska verksamheter är det välgörande för både kroppen och knoppen men kräver också styrka och kondition.

Genom att träna regelbundet håller du dig inte bara i form utan kan även förebygga skador när du väl ger dig ut. Något så enkelt som att skaffa ett kvalitativt löpband till hemmet eller arbetsplatsen är ett perfekt sätt att uppnå optimal prestation och uthållighet och kan användas året runt oavsett väder. Läs vidare för tips på hur du kan göra din inomhusträning till en fantastisk hjälp för dina utomhusaktiviteter.

Kom igång med träningen

För dig som är nybörjare eller inte har tränat på länge är ett löpband ett utmärkt sätt att komma igång på. Du disponerar över din egen tid och kan träna i lugn och ro. För många människor upplevs det som lite kämpigt eller till och med pinsamt att träna framför andra, och är inte sällan ett skäl till att undvika gym och offentliga platser. Med hemmaträning behöver du inte oroa dig för andras blickar och kan istället helt fokusera på det du gör.

Ett vanligt nybörjarmisstag är att sätta igång för intensivt. Börja därför med enkla promenader på löpbandet under kortare tidsperioder, till exempel tio minuter på morgonen och tio på kvällen. Introducera så småningom ett löp-moment under kortare sträckor, till exempel en halv minuts lätt jogging och en och en halv minuts gång. Allteftersom du blir starkare kan du öka på löptiden för att så småningom helt överge gåendet, förutom upp- och nedvärmningen.

Förbättra konditionen med olika träningssätt

All träning kräver att du hela tiden sätter ribban lite högre för att få bästa resultat. Du kan göra detta på flera sätt, till exempel genom att successivt öka på avståndet du springer eller hastigheten. Det är också viktigt att springa på olika vis för att kroppen inte ska bli för van. En dag springer du länge och långsamt och en annan kort och intensivt. Intervallträning är också en mycket bra metod för att öka på uthålligheten, och vissa löpband kan höjas och sänkas för ökad ansträngning.

Välj löpband efter dina mål och aktiviteter

Det finns många olika sorters löpband på marknaden och även om de alla har samma grundfunktion kan de ha ganska olika egenskaper. För dig som ska springa mycket är det viktigt att kunna reglera hastigheter och längd enkelt, medan du som planerar bergsvandringar kan få ut extra mycket av ett löpband som kan höjas och sänkas. Är du tävlingsinriktad kan det vara kul med löpband som har olika förinställda program som du kan följa. Oavsett vilken aktivitet du vill syssla med är regelbundenheten oerhört viktig, och med ett löpband har du friheten att komma i form på dina egna villkor.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *